وبلاگ خبری در عرصه فرش

بهترین وبلاگ خبری در صنعت قالی بافی

وبلاگ خبری در عرصه فرش

بهترین وبلاگ خبری در صنعت قالی بافی

نخ و نقشه تابلو فرش

اگر در گویه تابلو فرش ، طراحی و بافت آن کار و جنبش دارید حتما در باره نقشه کدبندی یا کامپیوتری یا نقشه عددی تابلو فرش مطالبی شنیده اید . در این ناچیز سعی دارم شما را با فرآوری و بافت فرش به این روش آشنا کنم.


در طریق سنتی طراحی تابلو فرش که معمولا بر روی نقشه شطرنجی با رنگ توسط هنرمندان این هنر ایجاد می شد امکان تغییر دادن نقشه شدیدا ممکن بود . بعد از وارد شدن رایانه به حیات روزمره و آشنا شدن هنرمندان با این پیشه بسیاری از افراد به استفاده از کامپیوتر برای طراحی فرش و تابلو فرش علاقمند شدند ولی کماکان مقاومتهایی نیز هستی داشت لغایت اینکه این هنر یعنی طراحی فرش توسط کامپیوتر جای خود را پیدا کند . در این میانی زحمات شرکتهایی همچون بوریا ، نقش ساز , فرش طوبی و استادان شهر تبریز و سردرود و کاشان را نباید نادیده گرفت .


 


بعد از اینکه طراحی فرش توسط کامپیوتر سپریدن شد دو مرحله اصلی باقی می ماند : جاسازی نخهای خامه رنگرزی شده و تولید نقشه برای بافت .


 


برای نقشه با تعداد رنگ اندک به روشهای سنتی نخهای خامه رنگرزی می شود که توضیحاتی از آن را می توانید در سرنوشت رنگرزی طبیعی بخوانید . ولی برای شمار رنگ بالاترکه در فرآوری نخ و نقشه تابلو فرش استفاده می شود معمولا از رنگهای شیمیایی کاربرد می شود و نمونه پالت و مقدار به کارگیری هر رنگ به گرم یا سانتیمتر طولی بوسیله نرم افزارهایی همانند طوبی چاپ می شود .


 


در صورتی که تعداد رنگ یک نقشه فرش بالا باشد بافت از روی نقشه های شطرنجی شغل سختی خواهد بود زیرا تشخیص رنگهای همانند هم برای بافنده معمولی راحت نیست . به همین قصد روش نقشه کدبندی بدست هنرمندان تبریز و مشهد آفریدن؛ نوآفریدن شد .


 


در این طریق پیش درآمد رج یا لایه مشخص می شود .


رنگ باره عقیده برای بافت نوشته می شود و سپس شماره گره هایی که باید با این نخ خامه بافته شوند می آید .بدین ترتیب بافنده نیازی به عوض کردن رنگ به چهره پیاپی ندارد و یک رنگ را الی بافتن تمام گره های آن در رج باره نظر زمین نمی گذارد .


علاوه بر سرعت دقت بافت نیز در این روش بالا خواهد رفت و تفاوت جزیی رنگها مایه اشتباه در استفاده از نخ نخواهد شد .


بعد از اینکه طریق کدبندی در میان تمام شهرهای ایران شناخته شد دستگاه نقشه خوان صوتی نیز به سرعت شناخته شد و باره استقبال عموم قرار گرفت.

ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود


 

توصیه هایی برای استفاده از ماشین ظرفشویی,نکاتی برای استفاده از ماشین ظرفشویی

بعضی از ظروف را نباید در ماشین ظرفشویی شست

 

ظروف آشپزخانه که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود !

ماشین ظرفشویی یکی از ماشین های مود علاقه خانم ها به دلیل صرفه جویی در وقت و آب است. با این حال قرار دادن برخی از ظروف آشپزخانه در ماشین ظرفشویی ممکن است سلامت شما را تهدید کند. در این مطلب ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود را برای شما جمع آوری کرده ایم :

 

۱- ظروف آشپزخانه چوبی

قرار دادن ظروف آشپزخانه چوبی در ماشین ظرفشویی سلامت شما را تهدید می کند.اشیای چوبی که در معرض گرما قرار دارند می توانند ترک خورده و شکسته شوند و این ترک ها یک محیط مناسب برای تجمع باکتری ها هستند.

 

نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی,شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

اشیای چوبی که در معرض گرما قرار دارند سلامت شما را تهدید می کند

 

۲- ظروف چینی

مواد شوینده ماشین ظرفشویی باعث ساییدگی، چینی های ظریف می گردد. مواد شیمیایی مواد شوینده باعث خسارت به نوارهای طلایی و دیگر پوشش های فلزی در ظروف چینی می شود. مجموعه ظروف چینی باید با مواد شوینده مخصوص شستشو شود.

 

روش شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,نکاتی برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

مواد شوینده ماشین ظرفشویی باعث ساییدگی، چینی های ظریف می گردد

 

۳- چاقوهای آشپزخانه

یکی از ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، چاقوهای آشپزخانه است. اگر شما هزینه زیادی صرف خرید چاقوهای آشپزخانه کرده اید به شما پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از کاهش عمر آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. حرکات دایره ای مواد شوینده و ماشین ظرفشویی لبه های تیز چاقو آشپزخانه شما را خرد می کند.

 

راهنمای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,تکنیک های شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، چاقوهای آشپزخانه است

 

۴- فلاسک ها

گرما داخل ماشین ظرفشویی باعث آسیب رساندن به قسمت گرمایش فلاسک ها می گردد. اگر دوست دارید قهوه و یا چای شما همیشه در فلاسک گرم بماند، از قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

 

نکاتی برای استفاده از ماشین ظرفشویی,تکنیک های استفاده از ماشین ظرفشویی

گرما داخل ماشین ظرفشویی باعث آسیب رساندن به قسمت گرمایش فلاسک ها می گردد

 

۵- ظروف مسی

ساختار ساینده مواد شوینده، باعث لطمه به پوشش ظروف مسی می گردد و همین لطمه باعث کاهش عمر ظروف مسی می گردد.

 

شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی,توصیه هایی برای استفاده از ماشین ظرفشویی

ساختار ساینده مواد شوینده، باعث لطمه به پوشش ظروف مسی می گردد

 

۶- ظروف آهنی و چدنی

قرار دادن ظروف آهنی و چدنی در ماشین ظرفشویی باعث زنگ زدن آن ها می گردد. بهترین راه برای شستن ظروف چدنی استفاده از اسفنج و صابون است. بعد از شستن، آن ها سریعا خشک کنید زیرا در غیر این صورت باعث زنگ زدگی آن ها می گردد.

 

شستشوی ظروف در ظرفشویی,روش شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

قرار دادن ظروف آهنی و چدنی در ماشین ظرفشویی باعث زنگ زدن آن ها می گردد

 

۷- ظروف پلاستیکی

یکی دیگر از ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، ظروف پلاستیکی است. زیرا حرارت ماشین ظرفشویی باعث خارج شدن سموم از ظرف های پلاستیکی می شود.از سوی دیگر امکان ذوب شدن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی زیاد است. شما تنها ظروف پلاستیکی را که بر روی آن ها درج شده است را می توانید در ماشین ظرفشویی قرار دهید. حتی به شما توصیه می کنیم آن ها را در قسمت بالا ماشین ظرفشویی قرار دهید.

 

نکاتی برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,راهنمای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

حرارت ماشین ظرفشویی باعث خارج شدن سموم و ذوب شدن ظرف های پلاستیکی می شود

 

۸- قابلمه های نچسب

قرار دادن ظروف آشپزخانه نچسب در ماشین ظرفشویی باعث صدمه دیدن بافت آن ها می گردد. برای جلوگیری از تخریب بافت قسمت نچسب بودن آن ها را با دست بشویید.

 

راهنمای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

برای جلوگیری از تخریب بافت قسمت نچسب بودن آن ها را با دست بشویید

 

۹- ظروفی که بر روی آن ها برچسب زده اید.

گاهی ممکن است برای مشخص کردن مواد غذایی بر روی ظرف آن ها برچسب بزنید از این رو زمانیکه آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار می دهید باعث از بین رفتن برچسب آن ها می شوید. از این رو می توانید قبل از قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی برچسب آن ها را جدا کنید و سپس در ماشین قرار دهید.

 

تکنیک های شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

قبل از قرار دادن ظروف برچسب دار در ماشین ظرفشویی برچسب آن ها را جدا کنید

 

۱۰- ظروفی با جنس آلومنیوم

مواد شوینده شستشو باعث ایجاد لکه های سیاه روی پوشش آلومینیوم می شود. شما می توانید از سرکه برای تمیز کردن ظروف آشپزخانه با پوشش آلومینیومی خود استفاده کنید.

 

توصیه هایی برای استفاده از ماشین ظرفشویی,نکاتی برای استفاده از ماشین ظرفشویی

مواد شوینده شستشو باعث ایجاد لکه های سیاه روی پوشش آلومینیوم می شود

 

۱۱- ظروف دارای پوشش سرامیک

ظروف سرامیکی آشپزخانه شما در ماشین ظرفشویی شکسته و خراشیده خواهد شد. از همین رو این ظروف را در دست بشویید.

 

نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی,شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی

ظروف سرامیکی آشپزخانه شما در ماشین ظرفشویی شکسته و خراشیده خواهد شد

 

۱۲- ظروفی که به راحتی شکسته می شوند.

حرکات دایره ای و مواد شستشو در ماشین ظرفشویی ممکن است سبب شکستگی ظروف گردد. از این رو به شما توصیه می کنیم از قرار دادن ظروفی که به راحتی شکسته می شوند در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

 

روش شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,نکاتی برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

از قرار دادن ظروفی که به راحتی شکسته می شوند در ماشین ظرفشویی خودداری کنید

 

۱۳- لیوان های کریستال

یکی دیگر از ظرف هایی که نباید در ماشین ظرفشویی شسته شود، لیوان های کریستال است. هنگامی که لیوان های کریستال در ماشین ظرفشویی قرار می گیرند، ممکن است به علت گرما شکسته شوند و روشنایی خود را از دست بدهند. سعی کنید این ظروف حساس را با دست بشویید.

 

راهنمای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی,تکنیک های شستن ظروف در ماشین ظرفشویی

سعی کنید ظروف حساس را با دست بشویید

 

منبع : varune.com

پاک کردن لکه های چرب از آشپزخانه


 

لکه های چرب آشپزخانه, پاک کردن لکه های چربی

لکه های چربی بخش اجتناب ناپذیر آشپزی هستند

 

علیرغم تمام مراقبت های شما، لکه های چربی بخش اجتناب ناپذیر آشپزی هستند. بعد از یک مدت، این لکه ها و مایعات چسبنده به صورت یک پوشش زننده و کثیف درآمده که خلاص شدن از شر آنها دشوار می شود.

 

کابینت های آشپزخانه، فیلتر تهویه، هود و البته سطح اجاق گاز، بیشترین قسمتهایی هستند که تحت تاثیر این مشکل قرار می گیرند. این پوشش به تدریج در تمام وسایل آشپزخانه ظاهر می شود چون چربی ماسیده از طریق هوا پخش می شود. تلاش برای تمیز کردن  لکه های چربی با دستمال خشک یا تر، معمولا اتلاف وقت و انرژیست.

 

بیشتر پاک کننده های تجاری نمی توانند چربی ماسیده را تمیز کنند، مخصوصا وقتی که با گرد و خاک مخلوط شده باشد. به علاوه، پاک کننده های آمونیاکی، بی خطر نیستند.

 

چطور باید لکه های چرب آشپزخانه را پاک کنیم؟

مراحل تمیز کردن

 دستمال را به روغن بچه (یا هر روغن معدنی) ترجیحا بی بو آغشته کنید.

 سطح چرب اجاق گاز و هود را با این دستمال پاک کنید تا زمانیکه پوشش چربی از بین برود. در صورتیکه این لکه های چربی طولانی مدت انباشته شده باشند، مقداری جوش شیرین به روغن اضافه کنید و روی سطوح آغشته به چربی بکشید.

 

تمیز کردن لکه های چربی,روش های پاک کردن لکه های چربی

سطح چرب اجاق گاز و هود را با دستمال آغشته به روغن بچه پاک کنید

 

 دستمال تمیز دیگری بردارید و دوباره سطوح را پاک کنید تا روغن اضافه از بین برود و به حداقل برسد. این کار باعث می شود تا تمیز کردن برای دفعه بعد راحت تر شود و همچنین سطوح براق باقی بمانند.

 

 سپس به مقدار مساوی سرکه سفید و آب گرم با هم مخلوط کنید.

 یک تکه پارچه یا اسفنج را در این محلول خیس کرده و کابینت ها را با آن تمیز کنید. برای لکه های سخت تر مستقیما از سرکه استفاده کنید. در آخر کابیت ها را با یک پارچه آغشته به آب سرد، مجددا پاک کنید.

 

 برای تمیز کردن فیلتر هود، از مخلوط آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار یک طرف استوانه ای مانند گلدان را از آب جوش پر کنید. به تدریج یک پیمانه (فنجان) به آن جوش شیرین اضافه کنید. به یکباره این کار را نکنید چون جوش شیرین در آب حالت جوشش پیدا می کند.

 

سپس فیلتر را داخل محلول غوطه ور و چند دقیقه به همان حال باقی بگذارید. اگر با یک بار انجام این کار، لکه ها باقی ماندند، چندین بار این کار را تکرار کنید و در نهایت فیلتر را با آب گرم بشویید.

 

راه های تمیز کردن لکه های چربی, مراحل تمیز کردن لکه های چربی

برای تمیز کردن فیلتر هود، از مخلوط آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید

 

فن تهویه، هود، کابینت ها و سطح اجاق گاز، همگی با یک پارچه و مخلوط آب گرم و جوش شیرین، می توانند تمیز شوند.

 

اگر روغن بچه ندارید، می توانید از روغنهای گیاهی به همان ترتیب استفاده کنید. این شیوه به عنوان روشی طبیعی، موثر و ایمن برای خلاص شدن از دست چربی ها تقریبا برای هر ماده ای از جمله استیل و چوب کاربرد دارد. با این حال ترجیح شما استفاده از روغن بچه (یا هر روغن معدنی)  باشد. چون در روغنهای گیاهی تمایل به چسبندگی و زرد شدن با گذشت زمان بیشتر است.

 

راه آسان دیگر برای خلاص شدن از دست لکه های چربی، استفاده از خمیر جوش شیرین (جوش شیرین + مقدار کمی آب)، کمی لیمو برای خوشبو شدن و آب اکسیژنه است. این مخلوط به ویژه برای پاک کردن محدوده ی هود مناسب است.

 

پاک کردن لکه های چرب,از بین بردن لکه های چرب

مخلوط جوش شیرین و مقداری آب و کمی لیمو برای پاک کردن هود مناسب است

 

به علاوه می توانید مانند یک جادوگر از روش دیگری برای از بین بردن لکه های چربی از کابینت های چوبی به ویژه دستگیره ها استفاده کنید. برای اینکار مخلوط آب لیمو و آب گازدار را امتحان کنید.

 

نکات

 محدوده ی هود را به طور مرتب، حداقل هر دو هفته یکبار تمیز کنید تا از انباشت چربی و گرد وخاک جلوگیری شود. در حالت ایده آل فیلتر هود باید یک بار در ماه تمیز شود. برای پاک کردن برخی فیلترها می توان از ماشین ظرفشویی استفاده کرد.

 

 موقع آشپزی، بهتر است درپوش ظروفی مانند ماهی تابه گذاشته شود.

 با انگشتان چرب، به کابینت ها دست نزنید.

 

منبع : banooyeshahr.com

نحوه تمیز کردن اتو لباس


 

شیوه تمیز کردن اتو, راهنمای تمیز کردن اتو

روش های تمیز کردن اتو

 

علل کثیف شدن کف اتو کف اتو

ته نشین شدن آهک آب موجود در منبع، ذوب شدن بعضی از جزئیات لباس مانند عکس ها و برچسب ها در حین اتو کشی و اتو کشیدن پارچه های مصنوعی، اکرلیک، نایلونی، پلی استر، مواد معدنی رسوبی حاصل از استفاده از بخار اتو، آب اضافی باقی مانده در مخزن آب می تواند از علت های کثیف شدن کف اتو باشد.

 

علل جرم گرفتن داخل مخزن اتو بخار

انباشته شدن آهک و سایر مواد معدنی در این قسمت عجیب نیست چرا که این اتفاق به علت ماندن آب در مخزن اتو به دفعات و زمان های زیاد می افتد. این مواد ممکن است سبب بسته شدن حفره های موجود در کف اتو و یا تاثیر بر روی آهن شوند؛ به همین دلیل تمیز کردن اتو بخار و مخزن بسیار مهم است.

 

استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین

استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین، اولین روش پیشنهادی ما برای تمیز کردن اتو است. به این صورت که باید یک قاشق غذاخوری آب را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید. با این کار، ترکیبی آماده می کنید که نه خیلی غلیط است و نه خیلی رقیق. در اصل، غلظت این ترکیب باید به اندازه‌ای باشد که از روی سطح پایین نریزد. برای تهیه ی این ترکیب، استفاده از آب تصفیه شده پیشنهاد می شود.

 

حال اگر فقط قسمت خاصی از سطح زیرین اتوی شما کثیف شده، کافی است این ترکیب را فقط روی آن سطح بکشید؛ در غیر این‌ صورت اگر می خواهید کل سطح زیرین را تمیز کنید، می توانید ترکیب را به تمامی آن بمالید. برای پخش کردن ترکیب روی سطح اتو می توانید از دست یا هر وسیله‌ی دیگری استفاده کنید. برای این کار، سخاوتمندانه عمل کنید؛ مخصوصا اگر اتوی شما خیلی کثیف است!

 

نحوه تمیز کردن اتو,روش های تمیز کردن اتو

نمک از موادیست که در تمیز کردن اتو به کار می رود

 

تمیز کردن اتو

مرحله ی بعدی، استفاده از دستمال خیس است. برای این منظور، مطمئن شوید که دستمالتان کاملا تمیز باشد. به علاوه لازم نیست دستمال خیلی خیس باشد، پس حتما آن را فشار دهید تا آب اضافی‌اش خارج شود و سپس سطح زیرین اتو را کاملا با آن تمیز کنید.

 

حال که سطح زیرین اتو تمیز شد، زمان استفاده از یک گوش پاک کن برای تمیزکردن سوراخ های خروج بخار در سطح زیرین اتو رسیده است. برای این کار گوش پاک‌کن را با کمی آب مرطوب و سپس سوراخ ها را تمیز کنید. در نظر داشته باشید که اگر میزان کثیفی زیاد باشد، به بیش از یک گوش پاک‌کن نیاز خواهید داشت. پس از تمیزی این سوراخ‌ها، اگر از قبل آبی در مخزن اتو باقی مانده با بازکردن دریچه‌ی آب و برعکس کردن اتو، آن را خارج کنید. سپس به میزان یک‌سوم کل مخزن، آب تصفیه شده در آن بریزید. همچنین می‌توانید به میزان سه‌چهارم لیوان آب و یک چهارم آن، سرکه‌ی سفید را باهم ترکیب کنید و بعد این محلول را داخل مخزن بریزید.

 

البته اگر می خواهید از سرکه استفاده کنید، اول دستور‌العمل اتوی خودتان را بخوانید تا مطمئن شوید که ریختن سرکه داخل مخزن آن مشکلی ندارد. حال اتو را با بالاترین درجه حرارت روشن کنید. از بخار آن استفاده کنید تا سوراخ های مربوط به خروج بخار کاملا تمیز شوند.

 

مرحله ی بعدی، اتو کشیدن پارچه ای کاملا تمیز به مدت چند دقیقه است. برای این منظور از پارچه‌ای استفاده کنید که کثیف شدن آن خیلی برایتان مهم نباشد چرا که شاید مقداری رسوبات و کثیفی های داخل اتو به آن منتقل شوند.

 

پس از انجام این کار‌ها، اتوی شما کاملا تمیز شده و تنها کافی است تا آن را خاموش کنید و منتظر سردشدنش بمانید. همچنین اگر آب یا محلولی داخل مخزن اتو باقی مانده، آن را تخلیه کنید.

 

تمیز کردن اتویی که موجب لکه هایی روی لباس و پارچه می شود :

شما لباس های سفید مورد علاقه خود را اتو می کنید و متوجه می شوید که لکه های کوچکی در سرتاسر آن وجود دارد که بسیار ناراحت کننده است این ممکن است به علت زنگ زدگی باشد که در داخل حفره های بخار وجود دارد یا به دلیل برخی از کثیفی های سطح اتو. برای حل این مشکل، شما ممکن است این روش را دنبال کنید: 

 

 قبل از شروع، اطمینان حاصل شود که اتو سرد است.

 یک محلول صابونی با مواد شوینده خفیف تهیه کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج، سطح اتو را پاک کنید.

 با تمیز کردن پارچه ای که در آب تمیز خیس شده است، ادامه دهید.

 

 استفاده از پد تمیز کننده یا یک ماده تمیز کننده قوی، سطح اتو را خراب می کند. سعی کنید از این کار اجتناب کنید.

 مخزن را با نسبت های مساوی از آب و سرکه پر کنید.

 

 اتو را روشن کنید و بگذارید تا کل این محلول تمام و بخار شود.

 این کار را مجدد با آب تنها انجام دهید تا کل بخارات سرکه و رسوبات آب از بین برود.

 این کار برای اتوی ما، هم داخل و هم خارجش مفید است.

 

نحوه تمیز کردن اتو با خمیر دندان, طرز تمیز کردن اتو با موم

خمیر دندان می تواند لک های روی اتو را از بین ببرد

 

تمیز کردن اتو از پارچه های چسبیده سوخته شده :

زمانیکه عجله داشتید، تنظیمات اتو را بررسی نکردید و لباس مورد علاقه خود را سوزاندید! شما خوشبختانه جایگزینی را برایش پیدا کردید، اما زمانی که روز بعد خواستید لباستان را اتو کنید، یک تکه زشت از پارچه سوخته شده را روی اتو خود دیدید در ادامه چگونگی تمیز کردنش وجود دارد: 

 

 در حالی که اتو هنوز داغ است، آن را از برق دربیاورید و بلافاصله اسفنج مرطوبی را روی اتو قرار دهید.

 پارچه به دلیل تغییر ناگهانی دما، از اتو جدا می شود.

 برای برداشتن باقی مانده اش از یک پد پاک کننده خفیف استفاده کنید، اگر از خشن هایش استفاده کنید، اتو را خراشیده خواهد کرد.

 

 اگر ناکارآمد بود، از کمی جوش شیرین استفاده کنید و آنها را بر روی سطح اتو بپاشید و با یک اسفنج بشورید. 

 

این یک روش سریع و موثر است. این نه تنها به کنده پارچه های سوخته شده کمک می کند، بلکه همچنین هر رسوب چرب یا نشاسته ای را که در سطح اتو وجود دارد را پاک می کند. متوجه خواهید شد که دفعه بعد که لباس هایتان را اتو می کنید، از قبلشان شفاف تر می شوند.

 

پس از پایان کار به طور حتم آب درون اتو را خارج کنید. اگر اتوی شما دکمه مخصوص خروج بخار دارد آن را آن قدر فشار دهید تا آب درون اتو به طور کامل تخلیه شود. با این حال سعی کنید برای اتوی بخار، همیشه از آب مقطر استفاده کنید چرا که استفاده از آب معمولی، باعث گرفتگی منافذ آن می شود.

 

گردآوری: بخش اسرارخانه داری بیتوته

نکاتی برای افرایش عمر شال و روسری



 

روش های نگهداری از روسری, تکنیک های نگهداری از روسری

روسری های ابریشمی، ساتن، نخی یا پشمی‌ را با آب گرم و با دست بشویید

 

روسری ها و شال ها اغلب دارای جنس حساسی هستند که مراقبت و شستشوی آن ها با بقیه لباس ها کمی متفاوت است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

 

نکات مهم در نگهداری روسری

روسریهای ساتن طرح دار گزینه رسمی و مناسبی برای رعایت حجاب هستند. اگر شما از آن دسته خانم هایی هستید که به خرید روسری و شال اهمیت زیادی می دهید، بهتر است از راه و رسم نگهداری روسری‌ها اطلاع داشته باشید، چون روسری ها از جنس های ابریشم و ساتن و … به عنوان یکی از پوشش‌های محبوب خانم‌ها با وجود کیفیت خوب، حساسیت بالا و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد تا عمر آنها بیشتر شود. پس با ما همراه باشید تا از روش های نگهداری شال و روسری مطلع شوید.

 

نحوه شستن روسری ابریشمی

برای از بین نرفتن رنگ و الیاف روسری‌های ابریشمی حتما آنها را با دست بشویید. لگنی را از آب گرم پُر کنید و مقداری پودر شست‌وشو داخل آب بریزید. سپس روسری را در آن به آرامی و بدون چنگ زدن بشویید و بعد آبکشی کنید. پس از پایان مرحله شست و شو هرگز آب روسری را برای خشک کردن نچلانید و در خشک کن قرار ندهید. چون با این کار الیاف ابریشم به مرور زمان کش می آید و فرم خود را از دست می‌دهد. برای خشک کردن این روسری بهتر است آن را مابین دو حوله خشک قرار دهید و بعد از گرفته شدن آب اضافه آن، روسری را در سطحی صاف پهن کنید.

 

روسری های ابریشمی، ساتن، نخی یا پشمی‌ را با آب گرم و با دست بشویید. بهتر است برای شستشوی شال و روسری از مواد شوینده ملایم و نرم کننده استفاده کنید. برای خشک کردن روسری‌ و شال ها، آنها را در دور کند خشک کن لباسشویی قرار دهید و سریع از درون ماشین بیرون بیاورید.

 

از بین بردن بو یا لکه روسری و شال

برای از بین بردن بو یا لکه‌های روی شال و روسری می توانید از جوش شیرین استفاده کنید.

 

آویزان کردن روسری و شال

روسری ‌ها را روی چوب لباسی آویزان کنید. در این وضعیت کمتر چروک می‌ شوند و استفاده از آنها آسان‌تر خواهد بود. ترجیحا از چوب لباسی‌ های چند پله یا چوب لباسی‌ های مخصوص آویزان کردن روسری استفاده کنید.

 

اتو کردن شال و روسری

برای اتو کردن روسری‌ها که جنس حساسی دارند باید از کمترین دمای اتو استفاده و برای احتیاط بیشتر پارچه‌ای روی آن قرار دهید و از روی آن اتو کنید. این کار باعث می‌شود تا ضمن محافظت از بافت این جنس پارچه، اتو و حرارت آن ردی از خود روی پارچه باقی نگذارد.

 

منبع : fardanews.com