وبلاگ خبری در عرصه فرش

بهترین وبلاگ خبری در صنعت قالی بافی

وبلاگ خبری در عرصه فرش

بهترین وبلاگ خبری در صنعت قالی بافی

نخ و نقشه کامپیوتری فرش دستباف

در این پست میخواهیم بپردازیم به نخ و نقشه طرح آموزشی، خرید نخ و نقشه تابلو فرش های کوچک، روش فروش نقشه تابلو فرش خیلی کوچک و اینکه از کجا بخریم؟
و چرا باید از نقشه تابلو فرش کوچک برای شروع قالی بافی استفاده کنیم؟
بهترین نخ و نقشه آموزشی فرش را چجوری تشخیص دهیم؟ پس ما با همراه باشید

نخ و نقشه تابلو فرش های کوچک چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم چرایی استفاده از نقشه های سایز کوچک تابلو فرش را بگوییم یک توضیح مختصر و مفید را برای آن دسته از مخاطبین که آشنایی با نقشه تابلو فرش ندارن را میدهیم سپس دلیل استفاده از نقشه های سایز کوچک را بیان می کنیم.

نخ و نقشه کدبندی تابلو فرش

نقشه سنتی و کامپیوتری تابلو فرش چیست؟

برای بافت تابلو فرش و یا قالی برای اینکه بتوانید طرح ها را روی فرش پیاده کنید نیاز است که یک نقشه داشته باشید و از روی آن نقشه بتوانید گره قالی را با رنگ های مختلف به گونه ای رو قالی ببافید که طرح مورد نظر روی قالی اجرا شود.
نقشه فرش قالی به دو نوع است نقشه های سنتی و نقشه های کامپیوتری تابلو فرش

نقشه سنتی فرش چیست؟

قبل از اینکه نقشه های سنتی به وجود بیان طرح ها قالی های قدیمی به صورت ذهنی بافته می شد و کمتر طرح های پیچیده ای رو میشد روی قالی اجرا کرد ولی بعد از به وجود آمدن نقشه های سنتی طرح ها اجرایی رو قالی بیشتر و پیچیده تر شد منظور از پیچیدگی شلوغی طرح است.

نقشه سنتی تابلو فرش

نقشه های سنتی قالی به نقشه های گفته می شود که طراح بروی یک کاغذ نقشه یا کاغذ شطرنجی آن را نقاشی می کند و سپس آن را رنگ آمیزی کرده و برای آن کارت رنگ تعیین می کند بعد از آن نقشه را با کمک ماژیک نقطه گذاری می کنند تا خواندن نقشه برای بافنده آسان شود و هر نقطه نشان دهنده یک گره است.

خواندن نقشه های سنتی نیاز به مهارت بالایی دارد و خیلی باید توجه کرد که رج اشتباهی بافته نشود و یا غلط بافی صورت نگیرد. برای اینکه فرق نقشه های کامپیوتری فرش دستباف با نقشه خوانی سنتی فرش را بصورت دقیق بدانید از مقاله که در این زمینه نوشته و منتشر شده است را مطالعه نمایید.

البته این نکته رو هم باید اضافه کنیم که نقشه های سنتی هنوز هم کاربرد دارند و فقط نقشه های سنتی در زیمنه تابلو فرش ها کم رنگ شده است ولی هنوز هم بافنده های فرش های با ابعاد بزرگ مانند 6 متری و 9 متری و ابعاد بزرگتر از نقشه های سنتی برای بافت استفاده می کنند.

نقشه های کامپیوتری تابلو فرش چیست؟

بعد از نقشه های سنتی نوبت به نقشه های کامپیوتری یا به اصطلاح نقشه های کدبندی نیز گفته می شود رسید. نقشه های سنتی با اینکه قدرت پیاده کردن طرح های پیچیده را دارند ولی باز هم انقدر دقیق نیستن و اشتباه زیادی در هنگام بافت رخ می دهد.

بعنوان مثال تصویر یک شخص را می توان با کمک نقشه های سنتی بافت ولی آن دقت لازم را نخواهد داشت و همچنین در نقشه های سنتی از تعداد رنگ بالا نمی توان استفاده کرد و تعداد رنگ بالا در نقشه های سنتی بافنده را سردرگم خواهد کرد.

اما با آمدن نقشه های کامپیوتری همه چی آسان شد و هر کسی که بتواند گره زدن ساده بیاموزد هر نوع طرحی که بخواهد می تواند به وسیله نقشه ای کدبندی فرش پیاده کند.

نقشه های کامپیوتری توسط نرم افزارهای خاصی که برای اینکار تولید شده است طراحی می شود. بافنده برای بافت اصلا نیاز به هیچ نقشه ای ندارد و طرح قالی توسط یک سری کد و عدد بافته می شود و اینکار باعث می شود درصد خطا در بافت به صفر برسد.