وبلاگ خبری در عرصه فرش

بهترین وبلاگ خبری در صنعت قالی بافی

وبلاگ خبری در عرصه فرش

بهترین وبلاگ خبری در صنعت قالی بافی

مرمت قالی



مرمت قالی,هنر مرمت قالی,روشهای مرمت قالی

پیشینه و مرمت قالی از بدو تولد آن وجود داشته است

 

رفوگری و مرمت قالی

مرمت قالی به روش‌هایی گفته می‌شود که معایب یا خرابی‌های فرش و قالی را اصلاح می‌کند. مرمت قالی یا به اصطلاح عامه رفوگری یکی از زمینه‌های فعالیت در هنر و صنعت فرش است.

تاریخچه مرمت قالی:

پیشینه و مرمت قالی از بدو تولد آن وجود داشته است. اگر چه مرمت قالی به عنوان یک هنر ارج داده نمی‌شده است. مرمت قالی کار تنها با فرش و قالی کهنه سر و کار نداشته و ندارد. به عبارتی مرمت کار پوشاننده عیب بوده. مرمت قالی یک مرحله قبل از فروش فرش است به همین دلیل نامی از مرمت کار نبوده چرا که اگر نامی از او می‌بود عیوب نیز مشخص می شده است.

 

داشتن دقت و تجربه در رفو گری و مرمت قالی برای متخصصان این رشته یک امر الزامی است. رفوگری و مرمت قالی مرحله‌ای کاملاً تخصصی و عملی است که یک رفوگر با تجربه چون یک هنرمند می‌تواند فرش ناقص و خراب شده‌ای را از نو بسازد.

 

در نتیجه هنر مرمت حکم نو کردن شی کهنه را هم دارد. بدین ترتیب می‌توان گفت که مرمت قالی با تولید ارتباط مستقیم دارد.

 

مرمت قالی عملیاتی است که سه هدف را در بر می‌گیرد.

*کمک به عملیات تکمیلی فرش
*جلوگیری از آسیب‌های احتمالی فرش

*برطرف کردن آسیب دیدگی در فرش

 

*مرمت قالی کمک به عملیات تکمیلی فرش میکند

هر فرش پس از اتمام بافت و پایین آوردن از دار نیاز به کنترل و پرداخت و ترمیم دارد امروزه بسیاری از قالیبافان عملیات شیرازه زنی را در حین بافت انجام نمی‌دهند و این مرحله را واگذار به رفوگران می‌کنند.

 

*مرمت قالی از آسیب احتمالی فرش جلوگیری میکند

برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی رفوگران اقدام به چرم دوزی (مشماع دوزی) در دو طرف طول قالی و گره‌های تزئینی در سر ریشه‌ها را انجام می‌دهند.

 

*مرمت قالی و فرش آسیب دیدگی در فرش را برطرف میکند

آسیب وارده در فرش به درجات مختلف تقسیم می‌شود و انواع گوناگونی دارد که توضیح آنها را متعاقباً تقدیم می‌کنم.

 

هر استادکاری روش و شیوه‌ای خاص را برای مدت به اجرا می‌گذارد همچنین به علت گسترده بودن دامنه رفوگری برای رفو و مرمت قالی فنون مختلفی وجود دارد.

 

 همه‌ی روشهای مرمت قالی نقش واحدی را ایفا می‌کند. واژه رفو به معنی درست کردن و اصلاح دادن جامه به نوعی که معلوم نشود و مانند اول گردد پس رفو یک نوع دوخت نامرئی و نامشخص می‌باشد.

لوازم مورد نیاز جهت مرمت قالی دستباف:
- قیچی مخصوص رفو، قلاپ پشت، قلاب رو، قلاب خواب مشهد، چاقو خواب، سوزن، کیله، دفیتن مخصوص رفو، خامه، دمباریک، سوزن شیرازه دوزی، سوزن چرم دوزی، نخ مخصوص چرم دوزی، چرم مخصوص چرم دوزی، تخته، چکش، میخ، تسمه، میخ‌کش، ظرف استوانه‌ای، ظرف گود، موم، انگشتدانه، چهارچوب

 

رعایت چند نکته ابتدای کار مرمت قالی آسیب دیده ضروری است.

کار مرمت قالی,مرمت قالی,رفوگری

قبل از شروع به مرمت قالی نوع آسیب دیدگی را مشخص کنید

 

•قبل از شروع مرمت قالی باید فرش آسیب دیده را غبارگیری کرده از پشت و رو تمیز کنید.

 

• زمین و محل کار مرمت قالی را غبارگیری کنید.

 

• فرش باید روی زمین صاف و بدون پستی و بلندی پهن شود.

 

• چنانکه فرش در اثر مواد شیمیایی آسیب دیده باشد ابتدا بایستی فرش را شست.

 

• قبل از شروع به مرمت قالی نوع آسیب دیدگی را مشخص کنید.

 

• فرش‌های پاره و سوراخ را از بالا و پائین بر روی دار یا درون چهارچوب یا روی تخته محکم کنید.

 

• الیاف، پرز یا تارهایی را که دارای استحکام کافی نبوده درون چهارچوب یا روی تخته محکم می‌کنید.

 

• نقشه قسمت پاره شده یا آسیب دیده را تهیه کنید و یا از روی قسمتهای سالم فرش بکشید.

 

• در حین انجام مرمت قالی نکات ایمنی را رعایت کنید.

منبع:

https://www.beytoote.com/art/farsh/repair1-carpet-rofougaran.html

گلیم سنه سوغات مردم کردستان / صنایع دستی در مسیر فراموشی



گلیم های کردستان , گلیم فرش

گلیم سنه از لحاظ بافت، رنگرزی، طرح و نقش بسیار حائز اهمیت است

 

گلیم دستباف یکی از هنرهای زیبای مردم کردستان است که با نقش بستن تار و پودهای آن، هنر مردم این خطه از غرب کشور به نمایش گذاشته می شود ولی با گذشت زمان دیگر این هنر در میان مردم کم رنگ شده و در حال فراموشی است.

 

گلیم سنه که در بافت آن از روش بافت چاکدار استفاده می شود، زبان گویای هنر مردم این شهر است و به وضوح می توان در آن هنر ایرانی را مشاهده کرد ولی هر روز که می گذرد از نام و اعتبار این هنر کاسته می شود و مردم نیز رغبتی برای ادامه آن ندارند.

 

در روش بافت چاکدار گلیم ها دو رو بافته شده و می توان از هر دو روی گلیم استفاده کرد و هر دو رو دارای نقوش واضح و رسایی است که نشان دهنده توانایی و هنر زنان و مردانی است که در گذشته های دور با فعالیت در این عرصه نه تنها نیازهای خود را تامین می کردند بلکه به محلی برای منبع درآمد آنها تبدیل شده بود.

گلیم که در کردی به آن (به ر) یا (به ره) می گویند یکی از انواع صنایع دستی زیراندازی و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند و یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می شود.
گلیم به شکل سنتی خود، معمولا برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می شود ولی امروزه به عنوان یک پوشش مدرن و تزئینی برای خانه ‌های شهری نیز خریداری می‌ شود.

 

این فرش در زبان های دیگر نام های مختلفی دارد و در افغانستان گیلیم، در اوکراین بداس، در قفقاز لیاط، در سوریه و لبنان چیلیم، در رومانی کیلیم و در ترکیه و لهستان و مجارستان و عربستان از نام های دیگر برای آن استفاده می شود.

 

گلیم در اکثر مناطق با بافت قالی بافته می شود اما مرکز اصلی گلیم سنه شهر سنندج است که با آموزش های معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان با این شیوه بافت در اکثر شهرها و بسیاری از روستاهای استان بافته می شود.

 

تاریخچه ابداع گلیم نامشخص است اما با توجه به ساختار آن و روش کار احتمال می رود قبل از ابداع قالی بافی و بعد از حصیر بافی شکل گرفته باشد و البته بر اساس شواهد موجود به احتمال زیاد قدمت آن به بیش از چهار تا شش هزار سال قبل از میلاد باز می گردد.


منبع:

قالی بافی خواف


 

یکی از مهم ترین صنایع دستی مرسوم در منطقه‌ی خواف، قالی بافی و گلیم بافی است. بافت قالی از زمان های گذشته در این منطقه رایج بوده و بیشتر توسط زنان صورت می گرفته است. قالی بافی در این شهرستان هنری قدیمی است. هر بانوی خانه دار می تواند در عرض ۱ یا ۲ ماه قالیچه ای با کیفیت خوب ببافد. البته تولیدات در گذشته فقط به صورت قالیچه های ۲ تا ۵/۲ متری و پشتی بوده است اما امروزه تابلو فرش و قالی های بزرگ نیز به آن اضافه شده است. طــــرح هایی که از گذشته بافته می شده، عبارت اند از : چهارگلی، گل سوزنی، خشتی، ترکمنی، گل بلوچی، گاشه بند سفید، کلاتگی،سنگانی، قاسم آبادی و….

 

تار و پودی که در قالی و قالیچه بافی مورد استفاده قرار می‌گرفته است از مواد اولیه ای چون پشم، پنبه و ابریشم بوده است. البته امروزه قالی بافی به اندازه‌ی گذشته، رونق ندارد. حضور زنان در فعالیت های اجتماعی خارج از خانه و دوری جستن از امورات خانه داری قدیم در کنار عدم درآمد مکفی، حاصل از بافتن و تولید قالی و قالیچه از دلایلی هستند که هنر قالی بافی را از رونق انداخته است.